Ta din plats på den digitala kartan

Varför vill någon ha det du erbjuder? Varför väljer de ditt erbjudande? Hur kan erbjudandet vara unikt men samtidigt tillgängligt? Svaret är att hitta din plats och göra det digitalt.

En tydligt varför

Just ordet digitalisering kan betyda olika saker i olika organisationer. Det är en sak vad det är i en idéburen organisation, en annan i kommersiellt företag.

Att hitta sitt varför är troligen mycket viktigare än att i panik starta ett transformationsprogram för digitalisering, bara för att någon annan i någon annan bransch gjort det. Ohh, tänk om det blir en Uber för min bransch? Ja, så kan det ju bli. Men om du gör rätt för dina kunder och berättar varför så spelar det inte så stor roll.

Don’t digitalize your shit processes.

Även om slutprodukten är en fysisk produkt som aldrig digitaliseras i sig så finns alla stödprocesser runt om som kan digitaliseras. Såg häromdagen en revision som sker nu 2017. Då sitter revisorerna i ett rum med ett femtiotal pärmar. Varför är jag så upprörd över det här då? Jo det är mer att allt idag är redan inscannat och finns möjligt att ha enbart i en dator. En annan sak är att datorer är bra att hitta avvikelser. Tror att revisionsyrken som det ser ut idag är helt borta om 10 år.

Digitala kartan

Att ta synsättet var ska vår organisation befinna sig i framtida samhällets. Hitta sin plats på kartan kräver två saker.

  • En tydligt bild om hur det framtida samhället kommer att se ut.
  • Varför din organisation ska digitaliseras och vart på kartan ni hör hemma.

Jag vet vad du tänker, okej Thomas men jag har ju inte den där kartan. Kan du inte skicka den till mig som pdf? Om det ändå vore så enkelt.

Det handlar om att hitta de delar i samhället som påverkar din omgivning: kunder, konkurrenter, samhälle, trender och troliga framtida scenarion. Utifrån dessa scenarion så finns det en eller flera platser, positionering, som er organisation önskar att nå.

Egentligen är allt det här klassisk positioneringstänk enligt Kottler. Har du som läst marknadsföring förra årtusendet så är det fortfarande aktuellt.

Det här handlar inte om att möta en ny stor konkurrent som ska ta över din verksamhet. Det handlar om att kunder kommer göra allt för att slippa vara beroende av det du erbjuder överhuvudtaget om du inte gör alla processer runt ditt erbjudande tillgängligt. Vi kan kalla det digitalt.

Men ibland kan det vara en fördel att göra precis tvärtom mot vad resten av marknaden gör. Om alla springer till att erbjuda sina varor och tjänster via nätet så finns det säkert presumtiva kunder som uppskattar det fysiska mötet och fysiska brev.

Hur har andra gjort?

Många tappar bort sig på vägen i arbetet. Men tänker ta några tydliga exempel och vad de gjort som gör kunderna nöjdare och vill komma tillbaka. De kanske till och med, som jag, skriver om hur bra de är.

Skatteverket och självdeklarationen

Brukar använda dem som skolboksexemplet i digitalisering.

Försäkringskassan och vab-rapportering

Som förälder är det här en av mina favoritförbättringar.

Beställa biljetter på SJ

Först på plats. Sen telefon. Nu nätet.

Närvaro för idrottsaktiviteter

Lapp eller app. Gå från det gröna närvarokortet till en app. Här kan det gå ännu längre förstås. Att det sker med automatiskt check in.

Slutsats

Digitalisering handlar inte om att bygga en app, så är du klar. Digitalisering handlar om att se över dina processer och göra det enklare för kunden och för er egen organisation att samverka.

Om man börjar med vad som gör ont för kunden och fixar det så upplevs ert erbjudanden mer relevant och modernt. Går det att interagera direkt, ja då kan du till och med kalla det du gjort för att digitalisera.