Konstruera inte ett problem

Lura er inte att ni faktiskt löst något åt användaren överhuvudtaget genom att konstruera ett passande problem.

Ett riktigt problem

Ett återkommande tema är att vi alltid behöver identifiera ett problem. Något som användaren upplever som ett riktigt problem. Inte ett hitte-på-problem.

Ett sätt är att vara som barnen och ställa frågan ”varför då?”. Jag uppmuntrar barnen att vara nyfiken. Absolut. Men efter 20 ”varför då” har jag inget mer att komma med. Inte sällan är man tillbaka där man startade. ”There’s a hole in my bucket…

Men syftet med att göra fem varför är såklart att se om det är något annat som är det egentliga problemet. Och lösa det istället.

Tänk sjukvård. Bota sjukdomen inte symptomen.

Läs mer om Toyotas 5-why och ett riktigt problem.

Bryt ned det men se till hela utmaningen

I världen finns en hel del stora utmaningar som kräver massor av dellösningar. För att inte ge upp så ska man bryta ned elefanten i mindre bitar men vara ödmjuk att vi inte löst hela utmaningen.

Ur ett mindre perspektiv så kan man se det på samma sätt. Bryta ned utmaningen i mindre bitar. Snabbt gå igenom alla moment. Göra en bedömning hur troligt det är att man löser varje del. Gissa.

Sen ge sig på det svåraste först.

Samarbeten

Idag är världen betydligt mindre än vad den var innan internet. Vi har börjat anpassa oss till att kunna göra saker på distans. Vi kan samarbeta över nations-, och tidszoner. Vi kan välja leverantörer från andra sidan jordklotet om vi vill.

Men få, åtminstone i Sverige, samarbetar med utländska företag och organisationer som de skulle kunna göra. För att lösa en utmaning tillsammans.

Konstruerat för avdelningar eller företag

En observation är att många företag försöker konstruera passande problem för sin organisation att lösa.

Eller avdelning.

Det är bra ur ett perspektiv att man tränar sig att lösa ett problem. Bra där! Dock erkänner man sällan att det är ett större problem som måste adresseras bredare.

Jag tycker få företag tar stafettpinnen och berättar det.

Del av något större

Ett erkännande att vi själva inte är hela lösningen är första delen att bli en del av något större.

När det erkännandet är avklarat lös ett riktigt problem å jag står och hejar på! Eller hjälper till.

Up Next:

Det finns ingen process för nyfikenhet

Det finns ingen process för nyfikenhet