Konsten att göra en sak i taget

Vi vet alla att det är svårare än sagt att fokusera på en sak. Idrottare har i allmänhet en grym fokuseringsförmåga. För om de inte hade det skulle de helt enkelt inte vara bäst. I vårt vardagliga liv som kontorsråttor så har jag funderat lite över hur du och jag kan bli bättre på fokusering genom att snegla lite på hur elitidrottarna gör.

Det helt uppenbara problemet med att springa på alla bollar är att du till slut inte får något avslutat. Att fokusera handlar om att få största möjliga effekt på det du gör. Få saker klara. Det fanns för ett tag sedan en hel del teorier kring Getting Things Done, David Allen är kanske det största auktoriteten på området. Hans metod handlar dock om att analysera sig fram till i vilken ordning du ska göra saker och sedan fokusera på saker i någon typ av affärsvärdestänk. Så vill inte jag jobba. Så tänker inte elitidrottare heller. När det slutar vara roligt och drömmarna inte längre finns så försvinner något grundläggande. Motivationen.

GSD

Jag tilltalas mer av bilden att fundera på hur man får dessa tre delar att fungera ihop.

Ett av problemen är att vi försöker göra flera saker samtidigt. Om du tar all fokus till denna text, inte titta på nyheterna samtidigt, inte pratar med någon på mötet, utan bara läser. Då tillåter du hjärnan att göra associationer till innehållet och funderar redan i banor hur du kan förbättra din situation.

Tar man möten som ett annat exempel så är datorer ett problem då det stjäl fokus från mötet. Förutsatt att det inte är ett bra möte se mitt inlägg om ineffektiva möten. Vi har lärt oss att stänga telefonen på mötena. Tror en bra idé är att stänga locket till datorn om det inte är något som rör möten som måste finnas tillgängligt.

Hur idrottare tänker

Idrottare är som bekant ruskigt fokuserade.

S_Holm
Stefan Holm – typiskt fokuserad kille

Har intervjuat några som alla säger att de gånger de gjort ett dåligt resultat så har det oftast handlat om dålig fokusering.

Nu vill de alltid prestera till sitt yttersta. Vi andra har en del att lära där. Tänk om vi presterade samma resultat på hälften av tiden genom att lära oss att fokusera. Jag ser att det finns två huvudområden.

Motivation och distraktion

För mig så kan motivation uttrycka sig på lite olika sätt. En är den klassiska deadlinen, du bara måste vara klar. Den är givetvis bra men att alltid jobba mot tajta deadlines är inte heller optimalt, inte minst mentalt (en av orsakerna att jag bytte från den grafiska branschen för över tio år sedan).

Bara att skifta miljö kan vara motivation nog. I inlägget när fick du något gjort på jobbet senast så tar jag upp just detta.

Glädje och drömmar som jag var inne på ovan. När jag tankemässigt får vara lite friare och hitta en glädje i det jag gör, ja då blir resultatet oftast bra. Drömmer jag lite och får en vision med då kan det till och med bli fantastiskt.

Distraktioner är nyckeln till fokuseringen. Många skriver listor på vad de ska göra. Ett annat sätt att angripa problemet är att skriva en lista på vad du inte ska göra. E-post är på topp när undersökningar görs på vad som stjäl deras fokusering.

Slutsats

För många handlar det om att stänga av distraktionen. Vi kan hålla mellan fem och nio saker i huvudet samtidigt. Så det handlar om att välja vad du ska fokusera på med omsorg. Douglas Merril summerar det rätt bra:

When you’re trying to accomplish two dissimilar tasks, each one requiring some level of consideration and attention, multitasking falls apart. Your brain just can’t take in and process two simultaneous, separate streams of information and encode them fully into short-term memory.

När du börjar med något låt då det ta tid så att du får ett bra avslut. Avslut kan vara att lämna över till någon annan eller att mentalt lämna över till dig själv om några dagar. Summera då vad som finns i huvudet just nu, stolpa ned det och ta vid senare. Så lägg ifrån dig denna text och börja med att skriva en kort lista på vad du inte ska göra. Och du, stäng av e-postklienten när du jobbar. Är det viktigt kan de ringa!