Grafisk form och demokrati är en usel idé

I Sverige vill vi ha koncensus. En av de största anledningarna är givetvis att ha ryggen fri. Men jag tror att demokratisera just grafisk form är den allra sämsta av idéer.

Grafisk form, kommunikation och PR behöver ha en udd, vara unik och ge ett starkt intryck. Som formgivare har man dedikerat sitt yrkesliv åt att göra det till sitt yttersta. Inte sällan är formgivare perfektionister.

Vad som får mig att se svart är uppdragsgivares ofta dåligt underbyggda argument om ändringar i formen. Det kan handla om “jag tycker inte om grönt” eller “jag vill ha en mindre knapp fast till vänster”.

Problemet är då att du urvattnar det förslag som finns och tillslut är det en kompromiss. Tyvärr är det kompromisserna som gör förslaget uddlöst.

Synonymer på kompromiss:

Sammanjämkning, jämkning, ömsesidiga eftergifter; uppgörelse, förlikning, medelväg, mellanting.

Om man omsätter det till en produkt och väljer ut: medelväg, mellanting så känner du kanske själv att det där blev ju inte så bra.

Min åsikt har inte någon vetenskaplig grund mer än min egen erfarenhet av flera projekt där detta beteende finns.

Förslaget

Är helt enkelt att låta en grafiker vara grafiker så blir resultatet avsevärt bättre.

Tack vare nätet så är det svårare än någonsin att vara yrkesperson där du enkelt blir synad. Inte minst läkare får dagligen utstå frågor från patienter som läst på (dock inte alltid av ondo).

När det gäller form och kommunikation är det givet ännu enklare. Alla kan ju ha en åsikt.

Jag gillar sammanställningen som Robert Bowen gjort kring hur man kan resonera mellan kund och uppdragsgivare. How To Convince The Client That Your Design Is Perfect.

Har kunden alltid fel?

Givetvis ska man alltid lyssna på vad uppdragsgivaren, kunden har att säga. Om det finns saker i formgivningen som ska ändras som inte gör våld på intrycket så är det bara att ändra det. Problemet är när uppdragsgivaren säger till en formgivare hur hen ska formge. Dialog är en sak. Utförandet en annan. Adrian Shaughnessy skrev en bok i ämnet hur svårt det just är att möta kunden på bästa sätt. Paradoxer kallar han det.

Slutsats

Nästa gång du anlitar en grafisk formgivare, kompromissa inte. Säg istället “jag gillar det inte“.

Be formgivaren att ta fram ytterligare förslag.

Det bästa är att ha fler att välja på redan från början. Inte lika många som i bilden ovan, det är rent av oprofessionellt. Å du, lycka till.