Experiment för din kreativitet, bli uttråkad

Experiment för din kreativitet, bli uttråkad
Experiment för din kreativitet

Gör ett experiment i sommar. Tillåt dig vara lat och ha tråkigt. Vara i nuet och ta semester, på riktigt. Sätt fokus på en enda sak.

Experiment

Experiment

Först bli urkopplad. Stäng av alla notiser på mobiltelefonen. Låt den ligga i dagar utan att tvångsmässigt tjuvkika på sociala medier eller mejl. Skriv ner alla måste saker som finns i ditt huvud. Töm hjärnan ordentligt.

Nästa steg är att inte fylla på med annat som gör hjärnan nöjd. (Film, bok eller något annat.) Gör ingenting i några dagar. Om du kommer på något ytterligare som är ett ”måste”, fyll på din lista. Inte titta tillbaka. Bara fyll på.

Tredje steget är uttråkad och rastlös som inträffar efter ett par dagar. Då är det dags att ställa dig en fråga. Vilket problem kräver en kreativ lösning som jag inte har gjort på ett bra sätt senaste året? En enda fråga. Ställ frågan högt till dig själv och parkera den där. Efter ytterligare en dag sätter du dig på morgonen och skriver för hand tre sidor utan att censurera dig själv. Titta på vad du skrivit dagen efter och kom fram till en eller två bra punkter att gå vidare med.

Metoden

Ovan är en kombination av metoder och sanningar som fungerat för mig. De dagar jag kommit på något bra så säger jag ofta till min omgivning ”hade tråkigt igår så…”. Om vi bryter ned delarna i experimentet:

Avkopplat handlar om vårt ständiga dopaminbehov av bekräftelse via mejl och sociala medier. Det finns forskning som visar att när vi tittar på mejlen 20 gånger per dag så är det liknande triggers i hjärnan som att dra i spaken på en enarmad bandit. I vår arbetsvardag bör vi ta bort saker som notifieringar, pling och annat koncentrationsstörande. Katarina Gospic har skrivit ett helt program om det här som kallas för Workfullness. Den delen som handlar om att tömma hjärnan helt och skriva ned allt du har i ditt huvud är taget från David Allen, Getting Things Done. Han beskriver att medvetandet ska kännas som:

Mind like water

Inte fylla på är lätt att säga men svårt i praktiken. Tanken är att du inte ska fylla på med något alls. Det ska vara helt tomt. Det du ska fylla på med intryck som natur, vatten, barn eller intressanta diskussioner med din partner. Även här förespråkar jag att du ska skriva ned ”måste” göras i listan och glömma dem.

Uttråkad fas. Vad jag förstått handlar det om att hjärnan vill ha intellektuell stimulans men har inte givits tillåtelse i några dagar. Du har gjort nya banor i hjärnan med att inte göra något vilket kanske låter som en motsägelse. Det är det om du aldrig under ett helt år gjort något.

Kreativ fas. Nu händer det intressanta. Att skriva tre sidor rakt upp och ned är delvis tagit ur vad vissa kallar Morning Journal. Om du fokuserar på en sak och hängiver dig till den frågan så kommer du så småningom in i något som heter djupt tänkande. Det är ett stadium som inte nås i ett öppet kontorslandskap idag. Aldrig någonsin. Cal Newport har skrivit en bra bok som heter Deep Work där han menar att vi inte långsiktigt kan återhämta oss när vi väl förstört hjärnan med ständig bevakning av sociala medier eller mejl.

Resultat

Återkom gärna till mig hur det här experimentet fungerade. Jag vet att det gjort det för mig många gånger. Min plats för kreativt skrivande är inte något vanligt kontor. Det är 35 mil hemifrån nere vid sjön i bastuns relax. Var hittar du din plats?

Ha en toppensommar. Ses till hösten över en god kopp kaffe.

Kortare arbetsdagar
Up Next:

Du får bättre effekt med kortare arbetsdagar

Du får bättre effekt med kortare arbetsdagar